محکومان مالی استان فارس سال گذشته 12 درصد کاهش یافت

10:25 - 12 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۵۷۷۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: تعداد زندانیان محکوم مهریه استان فارس تا پایان سال گذشته 2/4 درصد کاهش داشته و همچنین تعداد زندانیان محکوم مالی زندان‌های استان فارس نیز با کاهش 12 درصدی رو به رو بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو بامیزان، با اشاره به مهم‌ترین برنامه دادگستری فارس در امور زندان‌ها ناظر بر سند تحول و تعالی قوه قضاییه اظهارکرد: در سال جاری کاهش تعداد زندانیان تحت قرار، کاهش زندانیان محکوم مهریه، انجام اقدامات لازم در جهت افزایش دادرسی های الکترونیکی و به حداقل رساندن دادرسی های حضوری در برنامه های پیش بینی شده دادگستری استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از اعزام فیزیکی زندانیان، افزایش مراقبت‌های الکترونیکی زندانیان از طریق صدور آرای و نصب پابند الکترونیکی از جمله برنامه‌های است که در استان فارس با جدیت پیگیری می شود، افزود: تأکیدات لازم در راستای استفاده قضات از ظرفیت های قانونی انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس استفاده از ظرفیت‌های قانونی آزادی مشروط، تعلیق مجازات، تخفیف مجازات، مجازات‌های جایگزین حبس و اعطای مرخصی توسط قضات استان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اقدامات مهم دیگری از جمله حمایت از زندانیان آزاد شده از جمله اقداماتی است که با بر نامه ریزی و به‌صورت ویژه انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به اینکه سازو کار ایجاد کارگاه‌های خوداشتغالی و اعطای تسهیلات اشتغال به زندانیان آزاد شده تدوین شده است، گفت: این اقدامات در کنار برنامه دقیق و منظم جهت زمان بندی بازدید قضات از زندان های استان باعث شده است شاهد کاهش محسوس جمعیت کیفری استان باشیم.

وی به برخی از شاخصه های عملکرد دادگستری استان فارس درحوزه امور زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها پرداخت و گفت: مکاتبات متعددی با قضات دادسرا و دادگاه‌ها در خصوص تعییین تکلیف زندانیان تحت قرار صورت پذیرفته و در خصوص قرارهای تأمین نیز تأکید شده است تا قرارهای تأمین کیفری متناسب با جرم باشد و در قرارهای وثیقه و کفالت فرصت کافی به متهم داده شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس از کاهش 14 درصدی آمار زندانیان تحت قرار استان فارس در سال گذشته به نسبت سال های قبل اشاره کرد و افزود: در بیشتر حوزه‌های قضایی استان فارس از طریق سامانه الکترونیکی برخط با اداره ثبت اسناد و املاک استان این امکان فراهم شده تا در کمترین زمان و حتی خارج از وقت اداری نسبت به ارزیابی و توقیف ملک در قبال آزادی متهم اقدام شود و از معرفی متهمان به زندان جلوگیری به عمل آید.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به آزادی زندانیان مهریه و جرایم مالی نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص آزاد سازی زندانیان واجد شرایط و محکومین مهریه و جرائم مالی، در سال گذشته به قضات سراسر حوزه های قضایی استان تأکید شد که بر اساس تعداد، زندانیان محکوم مهریه استان فارس تا پایان سال گذشته 2/4 درصد کاهش داشته و همچنین تعداد زندانیان محکوم مالی زندان‌های استان فارس نیز با کاهش 12 درصدی رو به رو بوده است.

وی به تأکیدات رئیس قوه قضاییه در خصوص نظارت مستمر و حضور مداوم بر زندان ها اشاره کرد و بیان داشت: به روسا و دادستان های حوزه‌های قضایی و همه قضات توصیه شده است از هر فرصتی برای ملاقات با زندانیان و بررسی وضعیت مددجویان زندان ها استفاده کنند که این موضوع توسط معاون قضایی در امور زندان‌ها به صورت مستمر نظارت می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در سال گذشته علاوه بر بازدیدهای متعدد و سرکشی شبانه مسئولان قضایی از زندان‌های استان امکانات برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس قضات با زندانیان نیز فراهم شد، گفت: بیش از 9 هزار و ۸۰۰ بازدید هدفمند از سوی قضات دادگستری استان فارس صورت گرفت.

وی افزود: با استفاده از تأسیسات حقوقی قانون مجازات اسلامی و موضوع ماده 10 و 7 و 15دستورالعمل ساماندهی زندانیان زمینه آزادی مشروط یک هزارو ۶۴ نفر، تعلیق مجازات بیش از 630 نفر، تخفیف مجازات بیش از هزار و ٧٠٠ نفر ، مرخصی پایان حبس بیش از 5 هزار نفر و موافقت با اعسار محکومان مالی بیش از960 نفر در سال گذشته فراهم شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی از برنامه ریزی لازم به منظور آزادسازی مدد جویان زندان‌ها به خصوص زندانیان جرائم غیر عمد، محکومان مالی و زنان زندانی خبر داد و گفت: سال گذشته 32 زندانی زن محکومان مالی زندان‌های استان فارس با دعوت از شکات، پذیرش اعسار از سوی مسئولان قضایی و ظرفیت خیران استان فارس از زندان‌های استان فارس آزاد شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *